شرکت کیان انرژی فیدار با پشتوانه علمی و رعایت اصول مهندسی و استانداردهای روز جهان در راستای ارائه بهتر خدمات مهندسی سفارش و تامین تجهیزات صنعتی مورد نیاز در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، صنایع غذایی و در حال حاضر یکی از ارائه دهندگان شیرآلات صنعتی ، ابزار دقیق، لوله ، اتصالات و سایر تجهیزات مصرفی طرح ها و پروژه‌های صنعتی در ایران می باشد.


آدرس: تهران- خیابان گاندی- کوچه بیستم- پلاک 13- واحد 5
تلفن:02188872914
فکس:02188875315

انواع ولو های صنایع نفت و گاز

انواع ولو های صنایع نفت و گاز

انواع ولو های صنایع نفت و گاز از منظر نحوه عملکرد

انواع ولو های صنایع نفت و گاز از لحاظ نوع و نحوه عملکرد به شیرهای دستی یا Manual و ولو های خودکار یا Actuators تقسیم بندی می شوند. در نوع Manual فرآیند باز و بسته کردن شیر به وسیله فرد و به شیوه مکانیکی صورت می پذیرد. بر این اساس، کنترل این مدل شیرهای صنعتی توسط یک آچارخور یا Hand Wheel و به شیوه غیر اتوماتیک صورت می گیرد. شیرهای کروی، کشویی، پروانه ای، توپی و ولو های مخروطی در این دسته قرار می گیرند. در مواقعی که امکان استفاده از نیروی دست به منظور باز و بسته نمودن ولو فراهم نباشد، شیرهای صنعتی خودکار به عنوان یکی از انواع ولو های صنایع نفت و گاز بکار گرفته می شوند.

به طور معمول، ولو های اتوماتیک متناسب با نوع طراحی و وضعیت مایعات انجام وظیفه می نمایند. در شرایطی که ولو ها از فشار بالایی برخوردار بوده و هنگامی که از راه دور باز و بسته کردن شیر مورد نظر باشد، استفاده از شیرهای اتوماتیک گزینه مثمر ثمر و مفیدی به شمار می رود. از نمونه های پرکاربرد این مدل شیرهای صنعتی می توان به ولو های یک طرفه اشاره نمود. در مقوله انواع ولو های صنایع نفت و گاز شیرهای یک طرفه ضمن باز شدن با جریان بالا دست، از برگشت فشار پایین دست نیز ممانعت به عمل می آورند.

 

خرید شیرالات صنایع نفت و گاز 

از لحاظ پرکاربرد بودن، انواع ولو های صنایع نفت و گاز در طیف وسیع و گسترده ای موجود می باشند که در ادامه به بررسی و تحلیل آنها می پردازیم. ولو های کشویی یا دروازه ای از جمله انواع ولو های صنایع نفت و گاز پرکاربرد به حساب می آیند که در زمره شیرهای قدیمی و در عین حال ساده به منظور کنترل فشار مایعات محسوب می شوند. عملکرد این نمونه شیرها به صورت حرکت خطی بوده و فرآیند باز و بسته شدن ولو به وسیله حرکت دیسک تعبیه شده درون شیر انجام می گیرد. در مکان هایی که نیاز به مسدود ساختن جریان مایعات به طور کامل می باشد، شیر کشویی کاربرد گسترده و فراوانی دارد. از آنجایی که این مدل ولو ها قابلیت تنظیم را نداشته و عدم امکان استفاده در مسیرهایی که احتیاج مبرم به کنترل دقیق دارند، به صورت کاملا بسته یا باز مورد استفاده قرار می گیرند.

بر همین اساس، این شیر ها را ON/Off Valve می نامند. عملکرد بسیار مناسب و همینطور قیمت مقرون به صرفه ولو های کشویی، از مزیت های حائز اهمیت و مهم این مدل ولو ها قلمداد می گردد. از دیگر ولو های مورد استفاده در این صنایع می توان به شیرهای توپی اشاره کرد. لازم به ذکر است که در صنایع گاز از مدل ولو توپی استفاده گسترده ای به عمل می آید. برای وصل یا قطع سریع فشار سیالات، می توان حساب ویژه ای روی این مدل شیر باز کرد. همچنین قابلیت چرخش نود درجه، از دیگر مزیت های حائز اهمیت این نمونه شیر به شمار می رود. ولو های دیافراگمی، شیرهای کروی، شیر سوزنی، ایمنی، شیر پروانه ای، گیت ولو، مخروطی و شیرهای تنفسی، از دیگر انواع ولو های صنایع نفت و گاز پرکاربرد تلقی می شوند.

 

اجزای اصلی انواع شیرآلات صنعتی

یکی از اجزای اصلی شیرهای صنایع نفت و گاز بدنه شیر می باشد. بدنه شیر یک محفظه مناسب و مطلوب به منظور نگهداری و مراقبت از اجزای تعبیه شده در درون ولو به شمار می رود. به طور معمول، طراحی انتهای بدنه ولو به شیوه ای انجام می گیرد که قابلیت متصل شدن به اتصالات یا خط لوله فراهم باشد. نوع اتصال به روش های مختلفی نظیر جوشکاری، فلنج به فلنج و رزوه ای صورت می پذیرد. از آنجایی که بدنه شیر باید در برابر خوردگی، دمای کاری و فشار بالا از دوام و استحکام و دوام مطلوب و مناسب بهره ببرد، تهیه و تولید این قسمت به شیوه فورج یا ریخته گری صورت می گیرد. درپوش یا کلاهک ولو، از دیگر اجزای اصلی و مهم انواع ولو های صنایع نفت و گاز به شمار می رود. به منظور ایزوله کردن محفظه ولو از درپوش یا کلاهک استفاده به عمل می آید. طراحی و ساخت این قسمت نیز به روش فورج یا ریخته گری عملیاتی می شود. برای آب بندی بهتر میان درپوش و بدنه، یک واشر آب بندی بکار گرفته می شود.

تریم، از دیگر اجزای اصلی شیرآلات صنایع نفت و گاز محسوب می گردد. منظور از تریم، قطعاتی از ولو می باشد که در فرآیند آب بندی، تاثیر مستقیم از خود برجای می گذارند. از دیگر اجزای مهم در این زمینه مجرا بند است که وظیفه اصلی آن جلوگیری از عبور سیالات می باشد. این قطعه در اشکال متنوعی نظیر مخروط ناقص، توپی و دیسک موجود می باشد. نشیمنگاه، ساقه، طناب آب بند، یوک، از دیگر اجزای  ولو های صنایع نفت و گاز به حساب می آیند. همچنین فرآیند منتقل ساختن نیرو به بخش مجرا بند به منظور بسته یا باز نمودن ولو، به وسیله ساقه صورت می گیرد.

kefidar kefidar